Connect with us

Discursul cu 10 puncte rostit de Alexandr Stoianoglo la 1 an de mandat

Noutati

Discursul cu 10 puncte rostit de Alexandr Stoianoglo la 1 an de mandat

Candidatul selectat de Consiliul Superior al Procurorilor (CSP), Alexandr Stoianoglo, a fost numit în funcția de procuror general de către președintele R. Moldova, Igor Dodon la data de 29 noiembrie 2019.

La un an de la preluarea mandatului, procurorul general, Alexandr Stoianoglo, a susținut un briefing de presă în care a prezentat principalele realizări și reușite, transmite Știri.md.

Procurorul general a prezentat o serie de prerogative, realizarea cărora a devenit prioritate pentru Procuratură în acest an.

Printre acestea sunt: Neimplicarea în politică și stoparea hărțuirii oponenților politici, dosarele la comandă, blocarea afacerilor și persecutarea business-ului, dosare la comandă împotriva mediului de afaceri, dosare politice, furtul miliardului etc.

Știri.md vă prezintă mai jos discursul integral al procurorului General, Alexandr Stoianoglo:

Acum un an, preluând mandatul de Procuror General, am stabilit o serie de prerogative, realizarea cărora a devenit prioritate pentru Procuratură. Despre ce mi-a reușit, împreună cu echipa, să realizăm în decurs de un an, voi prezenta în cadrul briefing-ului de astăzi.

I.    Neimplicarea în politică și stoparea hărțuirii oponenților politici

La început de mandat am anunțat că Procuratura nu se va mai implica în politică. Mulți așa și nu mi-au înțeles mesajul și până astăzi speculează la acest subiect. Având o vastă experiență de activitate în organele procuraturii, dar și în politică, am constatat că, de la independența Republicii Moldova, cu mici excepții, Procuratura niciodată nu a fost o structură independentă.

A fost o bâtă utilizată intens pentru înlăturarea și inhibarea opoziției, a oponenților politici, iar în ultimii ani, a fost activ implicată în crearea majorității politice.

Să privim pentru puțin în istorie ca să vă convingeți că nu a fost o perioadă, în care, opoziția politică nu ar fi fost cercetată penal. Prima provocare a fost să schimb această tradiție defectuoasă și nedemocratică, fiind imperios necesar de a delimita strict activitatea procuraturii de procesele politice.

La distanța de un an pot să declar, cu responsabilitate, că acest lucru ne-a reușit. Este pentru prima dată de la independența statului, când Procuratura a început să-și realizeze menirea, fără ingerințe politice, devenind o structură cu adevărat independentă și de sine stătătoare.

Cu siguranță că vor exista mulți sceptici care vor pune la îndoială acest fapt și vor interveni cu propriile concluzii. E dreptul lor. Pentru mine, însă, contează că noi am atins acest scop. Și acest lucru a fost resimțit atât de către corpul de procurori, care a avut posibilitate să ia decizii în baza legii și nu în funcție de conjuncturile, și procesele politice din țară.

Ar fi de necrezut, dar în decursul acestui an, la luarea deciziilor, instituția nu a privit nici spre Președinție, nici spre Parlament și nici spre Guvern. Toată colaborarea noastră a decurs în cadrul platformelor oficiale sau a întâlnirilor care au avut loc la inițiativa mea, în scopul promovării unor proiecte legislative vizând activitatea instituțională sau soluționarea unor chestiuni de ordin tehnico-material. Fapt pentru care, le sunt recunoscător.

Fără îndoială că anume o atare abordare poate asigura supremația legii, respectă principiul constituțional al separației puterilor în stat, și garantează respectarea drepturilor, și intereselor cetățenilor.

II.    Dosare la comandă

Nu mai este un secret că, ani la rând, Procuratura a fost un instrument care la ordin pornea, pe bandă rulantă, dosare împotriva politicienilor incomozi, activiștilor civici, jurnaliștilor, avocaților, oamenilor de afaceri, primarilor, șirul poate continua.

Regimul, prin intermediul Procuraturii, declarase război propriilor cetățeni. O țară întreagă a trăit în frică.

Toți comunicau prin rețele securizate. Era și o vorbă atunci în vogă: ”Astăzi viața e frumoasă căci mascații n-au venit la mine, ci la vecin”.

Chiar și peste un an, e imposibil să conștientizăm amploarea acelui dezmăț: destine distruse cu miile, sute de persoane arestate și condamnate, filarea și interceptarea totală. A tot și toate. Astăzi, vreau să vă asigur că am pus punct acestor lucruri și tare sper ca acele vremuri nu se vor repeta.

În calitatea mea de Procuror General, vă garantez că, pe durata mandatului meu nu a fost pornit nici un dosar la comandă și nici o persoană, nici un grup de interese nu a fost în stare să influențeze luarea vreunei decizii în Procuratură.

Timp de un an, nici o persoană nu mi s-a adresat pentru a interveni favorabil pe vreun dosar. Toate deciziile au fost luate strict reieșind din procedurile legale.

III.    Blocarea afacerilor și persecutarea business-ului

Relațiile dintre procuratură și business. V-ași adresa o simplă întrebare: dacă au fost în istoria Republicii Moldova vremuri în care organele de drept nu s-ar fi implicat în activitatea de afaceri? Din păcate, s-a implicat mereu, sub lozinca: ”Câștigați voi, vă împărțiți cu noi”.

Ce s-a întâmplat în ultimul an? Procuratura a uitat de business. Mai mult, am reușit să eliminăm orice implicare în afaceri din partea organelor de drept. Timp de un an, nu a fost arestat nici un om de afaceri, numărul perchezițiilor și altor măsuri speciale de investigație s-a redus de zeci de ori, iar niciunui agent economic nu i-a fost sistată activitatea.

Anticipez și aici replicile oponenților: ”Păi, mare treabă!”. Dar să știți că acest lucru nu ni s-a dat ușor. La figurat vorbind, ne-am ciocnit cu ”sindromul de abstinență” în sistemul de drept ”dependent” de asemenea practici, de ”reformare a mentalității” procurorilor, dar și a celorlalți reprezentanți ai organelor de drept.

Chiar din primele zile de mandat le-am interzis procurorilor să aresteze oamenii de afaceri, iar ei, din inerție, zilnic mă tot apelau și-mi comunicau că Poliția, CNA sau Vama insistă la reținerea și arestarea vreunui businessman. Răspunsul era simplu – nici un fel de reținere sau arestare, învățați să munciți fără aceste extremități. Am rezistat timp de o săptămână, pentru ca mai apoi, să nu mai intervină nimeni cu astfel de cerințe.

Vremurile în care organele de drept erau generatori de probleme pentru mediul de afaceri, pentru ca mai apoi să le propună ”soluția” – a rămas în trecut. Procuratura și-a scos ”gheara” din business.

În calitate de Procuror General, comunitatea de afaceri trebuie să știe că, atât Procuratura, cât și întreg sistemul organelor de drept nu se vor mai implica în activitatea voastră economică.

Achitați impozitele, iar noi vom asigura protecție deplină drepturilor și intereselor voastre.

IV.    Dosare la comandă împotriva mediului de afaceri

Amploarea dezmățului și a ilegalităților comise în raport cu mediul de afaceri a fost atât de însemnată, încât și astăzi, la un an distanță, nu am reușit pe deplin să-i repunem în drepturi pe mulți reprezentanți ai agenților economici și businessmeni.

Pe parcursul acestui an, noi am prezentat mai multe cifre și exemple.

Pentru estimări, doar în domeniul colectării și exportului de nuci: activitatea a 35 de agenți economici a fost paralizată, producția estimată la milioane de lei — sechestrată, expirând între timp, zeci de companii și oameni de afaceri fiind ilegal trași la răspundere.

Acest sector al economiei practic a fost distrus. Epopeea cu nucile s-a încheiat, iar acum, fiecare poate liber să activeze în acest domeniu. Am încetat sute de dosare penale pornite în privința agenților economici și a oamenilor de afaceri.

O parte dintre dosare, aflate la reexaminare, se mai află pe rolul instanțelor, care urmează să dea soluții în strictă conformitate cu prevederile legale.

Știm că sunt încă multe restanțe în judecată, dar vom insista pe accelerarea examinării lor.

V.    Dosare politice

Continuând subiectul dosarelor moștenite de la predecesori nu pot să nu amintesc despre munca depusă de Comisia pe care am creat-o în sensul evaluării dosarelor pretins politice.

Ne-am asumat angajamentul să revedem o listă de 38 de dosare, care au fost recunoscute de către comunitatea internațională ca fiind instrumentate pe criterii politice, deși, obiectiv vorbind, astfel de dosare sunt cu mult mai multe.

Recunosc că nici aici nu ne-a fost ușor. Să vă imaginați doar cum a decurs procedura de schimbare a poziției procurorului care anterior a dus ancheta, a susținut acuzarea în instanță și a obținut sentință de condamnare.

Și asta în condițiile în care nimeni nu are dreptul să atenteze la independența procesuală a procurorului, ea fiind garantată de lege. Procedural și formal s-a acționat corect, dar în esență – nu, și asta pentru că, în primul rând, persoanele au fost urmărite penal doar pentru că erau împotriva puterii oligarhice.

O parte din aceste dosare pretins politice au fost examinate de membrii comisiei de câteva ori consecutiv, fiind reevaluate, pas cu pas, pentru a se lua o decizie justă și în conformitate cu legea.

Astăzi ne este clară situația pe toate cele 38 de dosare, soluțiile urmând să fie adoptate în scurt timp.

Cât de mult nu ne-am dori, dar toate chestiunile procedurale, care parcurg calea judiciară urmează a fi respectate. O altă cale de soluționare nu există.

De aceea, cei care speră la o soluție imediată, trebuie să înțeleagă, că acest lucru nu depinde doar de procuror, ci de un set de formalități obligatorii. Important e că vom parcurge tot acest proces până la capăt.

VI.    Politica de cadre

În societate, la nivel de experți, anul împrejur am tot primit lecții despre politica de cadre din Procuratură.

Opiniile s-au împărțit în a-i elibera pe toți și a lua alți procurori. Cealaltă tabără insista pe tragerea tuturor procurorilor la răspundere penală. Se întâmplă în condițiile în care nimeni nu privește lucrurile în esență și nu ia în calcul faptul că Procurorul General nu are atribuții nici de eliberare, nici de angajare, nici de transferare a procurorilor, deoarece legea prevede clar că toate competențele vizând cariera procurorilor este prerogativa Consiliului Superior al Procurorilor.

Este o absurditate – transpusă cu succes în practică de reformatorii noștri, care au prevăzut că Procurorul General nu poate elibera din funcție un procuror, chiar dacă acesta, nemotivat, nu se prezintă la serviciu.

Nu ne rămâne decât să inițiem proceduri disciplinare și luni la rând să insistăm pe concedierea acestora din sistem.

Chiar și așa, am anunțat din start că, Procuratura nu este și nu va fi locul businessmenilor și al indivizilor lipsiți de bun-simț. În urma controalelor am făcut o listă de procurori din cadrul procuraturilor specializate cărora le-am cerut să demisioneze din organe. O parte din ei a dat curs îndemnului meu și a plecat benevol. Alții au ignorat și continuă să saboteze activitățile, fiind în așteptarea schimbărilor, pe care cineva le-a promis că iată-iată vor urma.

Trebuie să-i dezamăgesc pe acești procurori. Nimic nu vă poate salva. Procuratura și societatea nu au nevoie de astfel de procurori și mai devreme sau mai târziu, veți fi eliminați din sistem și trași la răspundere.

Chiar și în asemenea condiții, am izbutit să schimbăm conducerea Procuraturii Anticorupție, PCCOCS, Procuraturii capitalei, UTA Găgăuzia, Bălți, Cahul și altor procuraturi teritoriale. Toate remanierile s-au produs pe principiul integrității și al meritocrației, iar odată cu ele a evoluat spre bine starea de lucruri pe toate domeniile de activitate ale organelor procuraturii.

VII.    Lupta anticorupție

Calific ca fiind critice rezultatele anticorupție și suntem conștienți că mai avem de lucru. Totuși, cred că nivelul corupției din rândurile procurorilor a scăzut simțitor. Pe ce îmi bazez concluzia?

UNU: am exclus implicarea procurorilor în business, fapt care mereu avea loc din interes corupțional.

DOI: am încetat să mai arestăm oamenii de afaceri și să-i cercetăm penal ceea ce, la fel, a diminuat riscurile de corupție.

TREI: Procuratura a încetat să se ocupe cu recuperarea datoriilor, ceea ce până nu demult era o practică obișnuită în activitatea de procuror, care prin dosare penale rezolva litigiile financiare dintre agenți economici și persoane fizice. Anume ultima categorie de dosare se află la un control aparte din partea conducerii Procuraturii Generale și toți procurorii au fost atenționați despre consecințele constatării unor astfel de cazuri.

Faptul că nivelul corupției astăzi în rândurile procurorilor a scăzut îl confirmă avocații, judecătorii și reprezentanții mediului de afaceri.

Motto-ul pe care-l sugerez procurorilor în a se ghida: ”Nici eu nu iau mită”.

VIII.    Furtul miliardului

Principala provocare pentru Procuratură și întregul sistem de drept a fost investigarea ”FRAUDEI BANCARE”. Nu voi vorbi despre greutățile din anchetă, despre blocajele din partea organelor de stat și alte probleme. Am vorbit și am semnalat public nu o singură dată despre ele. Mă voi axa doar pe câteva rezultate concrete, care-mi insuflă speranță într-o investigare obiectivă și multilaterală a acestui dosar.

1.    La începutul cercetărilor pe acest dosar, investigațiile, în mod intenționat, au fost deturnate pe o pistă greșită, acestea fiind formale și mimate, atent ca nu cumva să deranjeze interesele adevăraților arhitecți și beneficiari ai fraudei. Spre marele nostru regret, toate aceste acțiuni erau puse în aplicare de către foștii noștri colegi – procurori, care au fost înlăturați încă acum un an. Au fost falsificate episoade întregi și zeci de persoane au fost ilegal trase la răspundere, unele dintre ele fiind deja condamnate, ispășindu-și pedepsele.

2.    În urma cercetărilor am stabilit că principalul coordonator și beneficiar al FURTULUI MILIARDULUI este cetățeanul Plahotniuc, căruia i-a fost înaintată învinuirea pe mai multe capete de acuzare, fiind arestat, în lipsă, și anunțat în căutare. Au fost întreprinse toate măsurile, inclusiv și pentru sechestrarea averilor acestuia din țară și de peste hotare.

3.    A fost finalizată ancheta privind implicarea în schema bancară a unei bănci comerciale și a foștilor ei conducători. Până în prezent, această instituție bancară nu a figurat în investigațiile pe acest caz, și asta chiar dacă anume implicarea acestei bănci a condus, în cele din urmă, la furtul a peste 2 miliarde de lei.

4.    Este în curs de investigare implicarea tuturor băncilor care au fost atrase în acest circuit ilegal, inclusiv unele din străinătate, urmând a fi dată o apreciere juridică și acțiunilor factorilor de decizie ai acestora, inclusiv a cetățeanului Șor, care până nu demult a fost ”scutit” de vizorul procurorilor.

5.    A fost pus sub învinuire întreg corpul de conducere al Băncii Naționale. Potrivit anchetei, BNM a avut un rol-cheie în realizarea ”furtului miliardului”, asigurând consilierea juridică a întregului proces.

6.    Sunt sub anchetă companiile și persoanele, care în intervalul anilor 2009 – 2011, au scos, prin înșelăciune, din BEM, zeci de milioane de dolari americani.

7.    Sunt investigate și episoadele vizând redistribuirea mijloacelor financiare, eliberate de către Banca Națională și transferate pe conturile companiilor afiliate lui Plahotniuc și Șor.

Până în prezent, nici unul dintre episoadele pe care le-am enumerat mai sus, nu au constituit obiectul vreunei investigații, faptele respective, în mod deliberat, fiind acoperite sau cercetate pur formal.

Fără a exagera, în decursul acestui an, pe dosarul vizând ”FRAUDA BANCARĂ” s-a lucrat mai mult decât în ultimii 5 ani cumulativ.

Da, s-a pierdut mult timp. O parte considerabilă a resurselor financiare a fost pierdută în rețeaua internațională a băncilor, dar, totuși, sunt sigur că dosarul va fi dus până la capăt, cei vinovați vor răspunde în fața legii și vom reuși să întoarcem statului o bună parte a banilor furați.

În tot cazul, se vede lumina de la capătul tunelului și știm ce avem de făcut la etapa următoare.

Foarte mult contez pe accelerarea examinării acestor categorii de dosare de către instanțele de judecată.

Anul care vine va fi determinant, în care vom prezenta deznodământul întregii scheme la care am muncit intens, reparând greșelile și falsurile intenționate ale celor care, ani la rând, au mimat investigațiile pe acest dosar și, respectiv, reorientând ancheta pe o traiectorie corectă.

IX.    Dosare de rezonanță

Timp de un an am tot auzit reproșuri precum că nu mai sunt dosare de rezonanță în Procuratură, dar iată că pe timpuri totul era normal în acest sens. Nu mă implic în dezbateri cu experții, cu sau fără ghilimele, care transformă zilnic albul în negru și demonstrează duble standarde.

Pe de o parte, am trăit în condițiile unui stat capturat, când procurorii au persecutat oponenții regimului și au instaurat frica. Pe de altă parte, tot ei – ”vectorii de opinie”, sunt cei care deplâng justiția de atunci, justifică abuzurile celor care au deservit sistemul oligarhic și constată cât de bine mai lucra procuratura pe vremurile când zeci de judecători, polițiști, vameși, medici erau arestați.

Dar, domnilor experți, arătați-mi măcar o sentință pe aceste dosare. Mi-e teamă că veți aștepta zădarnic. Și asta pentru că tot acel tăvălug de dosare era pornit și trimis în judecată nu pentru a condamna făptașii, defilați în cătușe, ci pentru un SHOW demonstrativ, dând unei societăți paralizate de frică, iluzia luptei cu corupția, pe când mesajul zilnic, transmis voalat, era altul: ”De nu vă veți supune – o veți păți la fel”.

Dar să trecem nemijlocit la dosare. Nu sunt multe, dar ele nici nu pot fi multe, or, nu cantitatea, ci calitatea contează.

1.    Dosarul ”Metalferos” – am preluat acest dosar istoric care a avut aceeași abordare – o anchetă formală, cercetarea unor persoane neînsemnate pentru fapte irelevante. Azi, dosarul e la etapa de finalizare. În decurs de un an am investigat toată activitatea Metalferos din ultimii 3 ani, perioadele anterioare urmând încă a fi cercetate. Am constatat că la vânzarea-cumpărarea metalelor, prin diferite scheme dubioase, compania de stat a fost prejudiciată cu zeci de milioane de dolari. Principalul beneficiar al acestor scheme și jafuri este, la fel, fostul lider PDM.

2.    Un alt dosar – Loteria Moldovei. Prin intermediul organelor de stat, elaborarea și aprobarea bazei legislative necesare, a fost monopolizat, în interesul unor companii afiliate, un întreg sector al economiei — cel al jocurilor de noroc. În rezultatul parteneriatului public-privat, statul a ratat venituri de sute de milioane de lei. Ancheta urmează să stabilească toți organizatorii și beneficiarii reali ai acestor tranzacții, dar și să determine responsabilitatea factorilor de decizie din diferite structuri de stat care au contribuit la comiterea ilegalităților.

Avem și alte dosare care ar intra în categoria celor de rezonanță, dar care vor fi făcute publice, ulterior, în funcție de evoluția cercetărilor.

X.    Principii de activitate: legea și probatoriul

În acest bilanț eu practic nu am dat cifre, pentru că cifrele sunt irelevante și necesită o analiză serioasă. Am oferit date care reprezintă anumite realizări și scopuri strategice, de care Procuratura, dar și întreg sistemul de drept trebuie să se conducă pe viitor.

Pentru Procuratură a fost un an extrem de dificil pe fundalul unor scandaluri legate de numirea Procurorului General, instabilitatea politică și campania electorală. Totuși, nu ne-a fost frică să luăm o serie de decizii nepopulare, dar absolut legale. Din cauza unei crize de credibilitate față de Procuratură și sistemul de drept, multe dintre aceste decizii au fost puse la îndoială de societate. Mă refer aici la revizuirea dosarului Platon, la scoaterea de sub urmărire penală a judecătorilor, deputaților, altor figuranți pe dosare de rezonanță.

Ni s-a reproșat că ”justiția ar scoate de sub urmărire penală și ar elibera criminalii din închisori”. Cel mai surprinzător a fost să constatăm că anume cei care până mai ieri, semnalau de la toate tribunele despre încălcările masive ale drepturilor omului, dosare politice, stat capturat, hărțuirea oponenților politici și persecutarea afacerilor, anume ei ne-au acuzat pentru că aceste abuzuri nu mai au loc.

Am asistat la mesaje similare care au venit și din partea unor figuri de rang înalt, care au recurs la retorici publice inadecvate ce depășesc orice uzanță a diplomației și atentează la independența justiției.

Ași vrea să vă reamintesc că Justiția nu înseamnă a umple, pentru bifă, închisorile cu persoane nevinovate, ci a le demonstra, prin probe concludente și pertinente vinovăția, în cadrul unui proces transparent și echitabil.

Anume pentru încălcarea acestor principii statul nostru a fost și mai continuă să fie condamnat la CtEDO, iar cei, care pretind că întruchipează democrația și valorile europene, ar trebui să fie cei mai cointeresați pentru ca astfel de abuzuri să nu se mai întâmple, excluzând din criteriile de apreciere – dublele standarde.

Toți noi am devenit ostaticii stereotipurilor, care ne țin ancorați în trecut și ne împiedică să avansăm. Nu tindem să fim simpatici cuiva și vom continua să luăm decizii nepopulare, dar juste.

Vom continua să aplicăm toate căile legale de repunere în drepturi a persoanelor pe nedrept urmărite și judecate penal, pentru că, așa cum am mai spus-o, conjunctura și timpul politic de afară chiar nu ne interesează.

Ne interesează doar ca în soluțiile pe care le vom lua să respectăm două principii: drepturile omului și probatoriul acumulat. Doar așa vom asigura supremația legii, respectarea drepturilor și intereselor persoanelor.

Sunt sigur că și societatea, cu timpul, va aprecia eforturile noastre de reinstalare a legalității și adevărului.

știri.md

Continue Reading
You may also like...
Click to comment

Leave a Reply

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

20 − девять =

More in Noutati

To Top